- De maker van ChatGPT wil met SearchGPT de dominantie van Google op de zoekmachinemarkt aanvechten.
- Volgens een zoekmachine-expert bouwt OpenAI met de langzame uitrol van de nieuwe tool en licentie-overeenkomsten met uitgevers een strategische voorsprong op.
- Maar Google heeft nog genoeg tijd en ruimte om de concurrentie voor te blijven.
- Lees ook: OpenAI’s nieuwe SearchGPT gaat de strijd aan met Google’s zoekmachine: dit moet je weten
Met de introductie van SearchGPT heeft de door Microsoft gesteunde startup OpenAI zichzelf neergezet als concurrent van Google op het gebied van zoeken op het internet.
Met SearchGPT kun je zoekopdrachten invoeren bij ChatGPT, waarmee resultaten uit de zoekmachine Bing van Microsoft worden opgehaald. Die worden vervolgens samengevat in een antwoord.
Het werkt in essentie hetzelfde als Search Generative Experience van Google, die nog niet publiekelijk beschikbaar is. Ook startup Perplexity AI heeft een soortgelijk product op de markt.
Maar hoeveel kans maakt een relatief jonge startup tegen een techgigant als Google, die al 20 jaar de zoekmarkt domineert? Ook al wordt OpenAI stevig gesteund door Microsoft.
CEO Chris Rodgers van SEO-bureau CSP werkt al meer dan twintig jaar in de zoekmachine-industrie. Hij zegt tegen Business Insider dat SearchGPT geen direct gevaar is voor Google, maar dat de techgigant wel moet opletten, aangezien OpenAI met ChatGPT heeft aangetoond momentum te kunnen opbouwen.
Rodgers denkt dat Google vooral moet oppassen, omdat OpenAI een slimme strategie laat zien bij de uitrol van SearchGPT.
SearchGPT: eerst testen onder kleine groep
OpenAI heeft SearchGPT in eerste instantie alleen beschikbaar gemaakt voor een kleine groep uitgevers en die gevraagd om feedback. Dat is volgens Rodgers de juiste aanpak.
Google heeft "geweldige dingen" laten zien bij zijn I/O conferentie voor softwareprogrammeurs dit jaar, zegt Rodgers. Het bedrijf introduceerde tools als 'AI Overviews' 'Project Astra' en een lading A-functionaliteiten voor Android. "Maar er gaat iets fout tussen wat mensen verwachten en wat er met de AI Overviews werd gepresenteerd."
Snel na de lancering werd Google belachelijk gemaakt, omdat AI Overviews suggereerde dat je bijvoorbeeld de toppings op je pizza kon vastlijmen, zodat ze bleven zitten. Daarnaast produceerde chatbot Gemini afbeeldingen van Nazi's met een donkere huidskleur. Als gevolg hiervan heeft Google restricties opgelegd aan Gemini.
Rodgers zegt dat OpenAI heeft geleerd van de aanpak van Google door zijn product eerst te testen onder een kleine groep gebruikers, feedback op te halen en dit te verwerken.
Overeenkomsten met uitgevers
Ook heeft OpenAI overeenkomsten afgesloten met verschillende uitgevers waaronder Vox Media, Axel Springer, News Corp en The Atlantic. SearchGPT zal dan ook duidelijke links naar bronnen bevatten "om gebruikers te helpen uitvinden waar de informatie vandaan komt", aldus OpenAI.
Ondertussen zijn gebruikers ontevreden dat Google geen bronnen noemt bij de antwoorden die Gemini genereert, stelt Rodgers.
Rodgers geeft wel toe dat hij niet zeker weet of OpenAI niet op slinkse manieren toegang tot data verkrijgt bij uitgevers die geen overeenkomst met het bedrijf hebben, stelt hij dat het in ieder geval goed is dat het bedrijf de deals met uitgevers aan het publiek heeft gepresenteerd.
Google kan een inhaalslag maken
Het grote voordeel voor Google is dat het bedrijf met zijn klassieke zoekmachine nauwelijks te maken heeft met concurrentie, zegt Rodgers. Maar de opkomst van sterke concurrenten als OpenAI zouden Google wel kunnen dwingen tot verandering. "Google moet zich aanpassen", zegt Rodgers. "Ze moeten hun manier van werken onder de loep nemen."
Volgens de SEO-expert heeft de techgigant nog wel even de tijd om zich aan te passen. Een fundamentele verandering van consumentengedrag en de adoptie van nieuwe technologieën bij grote groepen gaat over het algemeen niet zo snel, stelt hij.
OpenAI zou kunnen profiteren van het feit dat Google door het Amerikaanse ministerie van Justitie officieel tot monopolist is bestempeld. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat de techgigant marktaandeel verliest, als de zoekmachine van Google bijvoorbeeld niet meer standaard op de iPhone mag worden ingesteld. Maar dat zal niet op korte termijn gebeuren, denkt Rodgers.
"Zelfs als OpenAI of andere AI-zoekmachines marktaandeel winnen, zal Google nog steeds dominant zijn, omdat de zoekmachine van Google voor veel gebruikers de standaard is", zegt Rodgers.